lördag 15 november 2008


Mina lökar....har börjat komma sig! Risken är nog att de hinner blomma klart före jul
men jag skall sätta fler,dessa blir nog som vackrast till första advent.
I dag passade jag på att putsa fönstren i solskenet det var riktigt vackert
väder och fönstren blev rena.
Sen blev det middagsdags, potatis i alla former gillar jag och i dag skulle jag fixa
maten så här kommer tips på en gratäng som är så god.

Ingredienser
4 portioner
800g potatis, mycket tunt skivat
2 st gula lökar skaladoch tunnt skivad
1.5 dl grönsaksbuljong
nymald svatrpeppar efter smak
1.5 dl skummjölk
2 tsk smör

1. Lägg potatis lök i lager i låg ungsfast form
krydda varje lager med peppar
2. Blanda mjölk och buljong och häll över potatisen. Klicka smör över gratängen, täck formen med folie och grädda i varm ugn 30 min

3. Ta bort folien och fortsätt att grädda i ytterligare 30 min tills potatisen är
färdig.( jag gör en egen form till mig med purjolök,jag tål inte gul lök) men resten av familjen gillar denna gratäng skarpt och älskar lök.
Serveras med en god köttbit eller kyckling och färska grönsaker.
Boken. Njut av potatisrätter.

Inga kommentarer: