söndag 28 december 2008



Kalender har flera betydelser. Begreppet avsåg från början ett system för att hålla reda på tiden genom att räkna dagar och längre tidsperioder, det vill säga synonymt med kronologi. Senare har det kommit att bli liktydigt med almanacka, med eller utan kalendarium. Även andra typer av ordnade följder har också fått beteckningen kalender.

I dag används gregorianska kalendern i Sverige och övriga västvärlden. Det är en solkalender, så att vårdagjämningen och säsongen faller på samma position i kalendern. Andra kalendrar är månkalendrar, eller en blandning mellan båda systemen.

Jag skriver inte dagbok men födelsedagar och vissa händelser och planeringar
sätter jag mig ner och för in i min agenda.
Visst får man många kalendrar före jul
reklamkalendrar från olika företag och butiker,
men jag har en favorit de andra åker tyvärr
i pappersinsamlingen.
Efter feber och snuva börjar jag nu friskna till
och ser faktiskt riktigt fram emot nyår.
Haregott alla!

2 kommentarer:

Ankan sa...

Vilka härliga bilder. Jag gillar verkligen Harald Wibergs illustrationer. Jag förstår också att ni längtar till torpet :) Vilken vackert ljust sovrum! Man får vår-och sommarkänslor!
Gott Nytt År

Anonym sa...

Gott nytt år nu syrran, nu tar vi nya tag och ser vad 2009 har att erbjuda. Jag åker till din kommun i morgon och tar ett besök hos fadren.
Du jobbar jag vet men kanske tittar jag in genom dörren.
Från en lillasyster som tänker, lever andas Tradera just nu.
Kram