söndag 14 december 2008

Tredje advent sy söndag


Tyger 1700 tals kopior








Idag blev jag sysugen!

Jag skall sy några fina kuddar
till soffan. Det är inte så ofta symaskinen kommer
fram här men idag fick jag lust.
Det skall lagas en del kläder också
jeans som fått knähål och långbyxor och en kjol
som skall fållas upp, de har legat nog länge i garderoben nu.
När barnen var små sydde jag mycket,
särskilt klänningar till dottern.
En blev jag så nöjd med, dottern ville så gärna ha en röd
som hon sett på ett Carl Larsons kort (flicka står med ett ljus)
Klänningen sydde jag i röd sammet, den blev jätte söt
och dottern hade den väldigt mycke.
Haregott i dag alla!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du undrade vad de små virkade sakerna var förnågot, de med hål i, det är servetthållare till kaffeservetter. När pappers varianterna kom så skulle man ha något vackert till, man virkade även små "dukar" i samma mönster som man la mellan kopp och fat.

trevlig blogg du har!

Anonym sa...

Kommer ihåg den klänningen...Tänk va tiden går!
I morgon får jag träffa dej syrran det ska bli kul, vi ska åka runt på loppisar i min bygd,jättekul.
Idag har vi varit på Lucia, dottern sjöng solo i kyrkan. Nu börjar jag vänja mig med detta men kan ju säga att jag är mäkta stolt!
Framför allt när föräldrar kommer fram och lovordar henne, säger att det är ett morsarv och ler med hela ansiktet :)

här är gudagott att vara sa...

Tänk att få sitta bänkad i kyrkan
när lucia kommer och sen få höra sin dotter sjunga en solosång!
Inte undra på att du är stolt.
Hon är allt bra duktig och söt den jäntan. Krama henne från mig.

här är gudagott att vara sa...

Tack du anonyma!
Det kan säkert vara så att det är servetthållare till kaffeservetter,
för jag har även sett de där små dukarna. Nu har jag en förklarning
till deras syfte också.
Haregott och tack för att du tittar på min blogg.