lördag 17 april 2010












På jakt efter fina vita pelargoner.

Dessa är från köksfönstret i torpet
förra sommaren jag kommer inte ihåg vad
sorten hette men de blommade rikligt.

Man har tur om man får pelargoner att trivas
inne, det är inte lätt skall jag säga, pelargoner
trivs bäst ute under sommaren sa tjejen i
blomsteraffären, jag frågade för jag lyckas
inte med den blomman här hemma
knopparna bara torkar och ramlar av.

Ni kanske har några bra tips på att
få pelargoner att trivas och vad köper
ni för sorter?
Haregott i helgen!

3 kommentarer:

Madeleine Berglund sa...

Hej!

Ja, Rosendal är jätte härligt. Gå dit om du är i Stockholm. Det inspirerar och sedan är det så vackert i omgivningarna runt omkring. Det blir en skön frisk promenad från city, så går man längs vattnet till djurgården och vips får man välförtjänt fika. =)

Jag har som sagt mårbackapelargoner pcj vita rospelargoner tror jag de heter. Blommar i vitt med dubbla blommor och påminner en hel del om mårbacka.

Sen har jag köpt nya sorter i år, en vildpelargon och en som heter viva madeleine. Den är vit och lite ljusrosa och ska tydligen blomma som nyvispad fluffig grädde. Låter det inte fantastiskt?

Mina pellisar stormtrivs hos mig. De står soligt, har pelargonjord och får alltid näring när jag vattnar. Då växer det som tusan. Slarvar man med näringen kan de säcka ihop ganska fort. (Jag har nämligen jobbat i blomsteraffär), hihi.

Ha de gott och lycka till med pellisarna!
Kram Madeleine

Ullis/Leva på landet sa...

Jag har pelargoner inne som mår ganska bra tror jag. De står ljust men inte i solsken.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Majas skafferi sa...

Hej! Brukar köpa vita av den där vanliga sorten jag.."Zonale" eller vad de heter? Tåliga och blommar mycket! ute trivs pelargonerna mer, det syns! Där vattnar jag oxå med flytande blåkorn..

Ha det!