söndag 1 november 2009















Det lyser så fantastiskt vackert på kyrkogården.
Jag har varit och tänt ljus på gravarna
där mina kära ligger, vi har "pratats" vid.
Jag saknar dem.

Allhelgonadagen firas 1 november och har så gjorts sedan 700-talet. Alla själars dag är 2 november och har firats sedan 1000-talet. Allhelgonadagen avskaffades som helgdag i Sverige 1772. År 1953 blev Alla helgons dag istället en helgdag och infaller lördagen mellan 31 oktober och 6 november. Halloween är en tradition som kom till Sverige från USA på 1990-talet. Ursprunget finns bl.a. i den keltiska festen Samhain.

Haregott i höstmörkret alla!

2 kommentarer:

promenader på landet sa...

Skönt det låter att få en lugn stund på kyrkogården och minnas och tänka på sina nära och kära! Ha en bra vecka! Kram Maria

Anonym sa...

Saknar dem med---men har mamma vid min sida när helst jag behöver hjälp.
Nu är jag trött syrran, får ca 5 timmars sömn varje natt, ska bli så jäkla skönt att få komma intill Charlottenberg men all denna flyttning :( jobbigt.
Kramozar