lördag 4 december 2010

Kung Bore














Kung Bore har kommit till oss
med kyla och snö sveper han fram
över Värmland ja över hela Sverige.
Hoppas att han ger sig iväg snart han
kan lämna snön kvar men de kalla
vindarna kan han ta med sig.
Tomten kommer ju snart och han gillar
inte när det är för kallt,
har jag hört....LER.
Tur att man har det mysigt, rött,
juligt och varmt inne.
I morgon andra advent.

Kung Bore (Kung Vinter, Kung Frost) är en sentida personifikation av vintern och nordanvinden (ibland även julen). Det är en litterär figur som till exempel förekommer i konstsagor och har troligen inget samband med Bure i nordisk mytologi, men har förknippats med boreal. Namnet kommer från latinets borealis från grekiskans Boréas som betyder nordanvind.


Här i huset har vi fått en envis
förkylning med rinnande näsa och hosta.

Stort lycka till i dag lillsyrran när du
organiserat en så fin Julmarknad i Köla.
Haregott mina vänner!

3 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej.. Ja du en superduktig syrra har du.. har förstått att ni två är väldigt duktiga på detta att dekorera..nåt som jag önskar att jag kunde..man får väl ta lära av alla de duktiga och se om man kan ta efter nåt litet:).. Ha de gött du med..Pia

Hos Jorunn sa...

God morgen AnnaBell!
Jeg har vært i Charlottenberg denne helgen, men reiser hjem idag. Gøy at AstaLena arrangerer en marknad i Köla, min veninne bor 5 minutter unna så kanskje jeg får tid til gå innom før jeg drar. Ha en fin søndag, klem fra Jorunn

Anonym sa...

Tack du goa söstera mi!
Jag är tacksam för att besökarna kände julstämmning det var det jag ville uppnå med julmarknaden.
Trevligt att träffa alla glada positiva människor!
Nu ska jag tillbaka till mitt tomteland och hoppas att jag får se dej där i dörren, förra gången var käre lillebror med och pappa också kommer du ihåg, det var två år sen.
Kram syss