måndag 17 augusti 2009

En byggnad i karaktäristisk shakerstil.
















Shakerstilen.

En inredningsstil sprungen från Shakers, en
religiös asketisk fri kyrkorörelse eller sekt med
rötter i England 1758.
(Shakers religiösa dans innehöll skakande rörelser
därav nammnet shaker.)

Den andlige ledaren Ann Lee utvandrade till USA 1774
med sina trosfränder i tron om att fritt få utöva
sin religion men jag tänkte inte att gå in på det
religiösa, jag skall visa bilder och skriva lite
om stilen som jag verkligen tagit till mig.

Renhet, enkelhet, perfektion och funktion.

Alla föremål och hus utformades enligt strikta regler
- lagar som exakt föreskrev hur allt skulle
tillverkas och hur det färdiga resultatet skulle se ut.
Allting ner i minsta nit, spik och nubb, utformades
i samfundets anda och därför var varje
föremål och hus unikt.

Enkla shakermöbler i ådrat trä eller målade i blått,
mörkt bladgrönt, falurött eller halmgult.
Vita väggar var vanligast förekommande.
Fönstren kunde vara utan gardiner eller ha en gles
bommulsgardin.

Golvytorna skulle hållas fria från skräp- alla små
föremål skulle döljas i skåp eller hängas upp på
överallt förkommande knopphängare, stolarna hängdes
ofta upp på hängarna när de inte användes.

Rejäla inbyggda skåp med lådsystem prydde väggarna
och enkla sängar och bord hade en given plats.

Korgar av vide, spån och fantastiska svepaskar,
är bara en del av många vackra bruksföremål.

Jag återkommer med mera shaker en annan dag.
Haregott mina vänner!

4 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vad mycket nytt jag lär mig på din blogg! Tack för kommentaren på min blogg jag blev jätteglad! Stor kram från Maria

Madeleine Berglund sa...

Ja, vi har en timmes väg till torpet, man vill ju kunna åka ut över dagen eller helgen också. Ska bli jätte kul att få göra den här resan. Kul att få veta lite mer om "shaker". Kram Madeleine

Anonym sa...

Det är faktiskt vackert.
Visa mera snälla du.
Kram från norr.

Anonym sa...

Ja jag tror dej syrran, nått nytt måste komma in nu.
Shakerstil är intressant och som sagt du har ju en förmåga att veta allt innan...
Go for it!
Lillsyss.