måndag 24 augusti 2009

Stänktapet






















Hej mina vänner!

Jag har ju berättat att vi skulle sätta upp
lumppapp på väggarna i vår hall vid torpet,
det har gubben gjort nu.
Nu fick vi inte tag på arken 40x60 men
till slut fick vi i alla fall tag på lumppapp,
det var inte lätt skall jag säga.
Den är ljusgrå i färgen.

Jag är sååå nöjd med resultatet.

Lumpappen tapetserades som vanlig tapet,
pappen har en vacker mjuk yta den är gjord
av restpapper och trasor så den är nästan
som ett tjockare bommulstyg när den kommer
upp på väggen.
Sedan stänktes väggarna med vit
och ljusgrå färg.
Stänka tapeter gjorde man på torpen runt 1800-talet.
(det var väldigt populärt på 1970 talet
med stänktapet i svenska hem)

Nu fick vi den där gammaldags torpkänslan
i hallen som jag varit ute efter.

Boken "Så renoveras Torp & Gårdar"
har gett oss lite tips, jag
visar lite bilder till höger ur den boken.
Jag hinner läsa en hel del böcker nu när jag
är sjukskriven för min onda nacke, jag gör inte mycket
jag kör lite extra med gubben.

Hallen blev lugn och stilla,
det vilar ro i rummet.
Jag fick också ett gammaldags gå in
skafferi som jag drömt om länge, toppen.

Jag skall visa mer bilder när allt är klart.

Det skall in en grov vask och en varmvattensberedare.
Grov vask är toppen när grönsaker skall tvättas
och blommorna skall omplanteras och vattnas
för att inte tala om när man skall städa,
det är så bra när man kan ställa ner en
hink utan att vara så försiktig,
jag är rädd om diskhon i köket den är av porslin.
Den här vasken är av rostfritt och kommer att
blir nedsänkt i en skiva av något slag ???

Haregott!

8 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

ooo så vackert och annorlunda, kan tänka mig att du är glad nu när du kliver in i hallen. Du får visa sen ifrån skafferiet oxå.
Tack snälla du för de rara orden om boken, jaa det blev ju en succe' och tänk att boken nästan sålde slut på ett par dagar, helt otroligt.
Kram på dig/Ingela.

Madeleine Berglund sa...

Jaså, inga spökena alltså? ;) ska bli himla intressant att få lära känna huset med eller utan spöken, haha. =) kram Madeleine

Unknown sa...

Åh så vackert och personligt!! Vill se mer!! Kram Petra

Anonym sa...

Är så nyfiken på att få se allt när det är klart, ser ju riktigt annorlunda och jättefint ut.
Kram från norr!

Lindhagens Anna sa...

Hej hej!

Det ser så himla mysigt och fint ut i ert lilla torp. Det ser spännande ut med "stänken". Gillar absolut när man inreder så det passar husets lantliga och gammaldags stil!!!

Hälsar/Anna

Lallis - liv och leverne sa...

Väldigt fint!!
kram Lallis

Mammans Dagbok sa...

Hej! Nu väntar jag med spänning på bilder på lampan!! ;) Kram Kristine

Ullis/Leva på landet sa...

Så nyfiken jag blev hur det komemr att se ut. Låter i alla fall som om det blir riktigt mysigt.

Ha en bra helg!
Kram Ullis