torsdag 13 augusti 2009

















Hej mina vänner!
Just nu håller min
käre livskamrat på att
göra vår hall fin i torpet.
Allt blev bortrivet men nu sitter
nya reglar på plats det är isolerat
och det låga taket har fått höjd.
Nu planeras det för ny dubbeldörr,
spånt som panel och sen har vi tänkt
sätta upp lumppapp på väggarna.

(Lump – återanvändning av tyg
Fram till slutet av 1700-talet framställdes allt papper
huvudsakligen av textillump, s.k. grålumppapp. Från 1700-
talets slut och cirka 100 år framåt var det vanligt att
väggarna tapetserades med grålumppapp. Före 1800-talets
mitt fanns papper bara i ark ungefär i storleken 50 x 60 cm.
Detta betyder att väggarna fick en rutmönstring. När man
sedan målar med limfärg fylls skarvarna i viss mån igen.)

Ja vi får se,,,,,,
Lumppapp finns att köpa i ark
50x60, det blir en ny erfarenhet om vi får upp
det på väggarna.
Men det skall inte vara så lätt att måla med limfärg
har jag förstått,, men det fixar gubben.
Jag kommer att visa bilder.
I nästa vecka kan ni läsa och se
på lite bilder om Shakerstilen.
Haregott!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Åh så mysigt och madicken -"aktigt" det känns som det kommer bli. Vill önska dig vännen en mysig helg! Kram Petra

Madeleine Berglund sa...

Hej! Tänk vad kul det är att få renovera..Det kommer bli jätte fint, det är jag helt övertygad om. Kul att nu nämner "Shaker"stilen. Jag har en trädgårdsbok ala "Shaker". Nåväl, det är fredag och det känns befriande med helg, inte sant? Kram Madeleine

Anonym sa...

Lumppapp,,,,?
Va spännande det skall bli och se
hur det fördiga resultatet blir.
Kramar skickas från norr!