lördag 27 februari 2010






















Åter en snöig bild.

En snöfylld veranda vid torpet.
Nu är jag så less på all snö
och fortsatt snöande,,, nu räcker det.

Jag kan kanske stå ut en vecka till eftersom vi
har sportlov och ungarna gillar snö men efter
nästa helg har jag "beställt" sol och regn.

Jag vill ha vår!!!
Vi går in i mars månad
till veckan det skall
ju vare en vårmånad
enligt bondepraktikan.

Mars månad enligt Bondepraktikan 1876
Martius,Mars månad,hafwer 31 dagar.
Dagen är 12 timmar och 12 minuter lång.
Solen löper i Wäduren och är deruti ifrån den ll:e dagen Martii intill den 10 Aprilis.
Mars månad säger: Jag beskär mina trä i thor:
Plöjer dertill min åker och jord
Denna månad låt intet blod
Bad och swett är då mig god

I Mars månad skall man dig ofta twätta och bada och är godt att bruka söt drick, som mjöd och annat sådant, men wakta dig wäl för kall drick.
Det är godt att åderlåta, dock icke på din tummelfinger, bruka ruta och poleja om morgonen bittideligen.
I Wäduren är godt att handla med herrar, att wandra, att köpa varor och arbeta uti eld.

I morgon skall jag visa bilder från tvättstugan
då är kakelfogen torr så jag kan putsa upp kaklet.
Haregott!

3 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hejsan...men du liiite vår har vi haft idag..fast bara en liiiiten stund....då det var plusgrader och nästan tö:)..men snart kommer våren ..
ha de gött..kram.Pia

Gårdsromantik sa...

Tänk att ni har nästan mer snö än vi har!

Kram Maud

ingrid sa...

hei og gratulerer med dagen:))

Vi har også masse sne og kaldt.

hilsen oss på mo