onsdag 17 februari 2010

Våren, är den på väg eller?





















Jag har köp pärlhyacinter, planterat dem
i ett gammalt trätråg och hoppas att de
skall blomma länge.
Man måste ju ta in våren.

Pärlyacinter:

Pärlhyacint i kruka kan placeras inomhus i ett fönster, men ej i direkt solljus som bara torkar ut krukan, och skötas som en krukväxt.
Ni bör känna till att pärlhyacintens hållbarhet blir betydligt kortare när den placeras inomhus i värmen jämfört med om den sätts i ett svalt uterum eller planteras direkt i rabatten.
Plantera inte ut pärlhyacinterna för tidigt, eftersom de inte klarar av så många frostgrader.
Vid plantering av pärlhyacinter utomhus är det lämpligt att välja ett väldränerat och soligt läge som inte är alltför torrt.
Hos pärlhyacinterna kan stora mängder sidolökar bildas som kan planteras vidare. Plantera pärlhyacinterna i täta klungor eller andra formationer för att uppnå de mest effektfulla planteringarna med den intensiva färgprakten!
Om pärlhyacinten har fått stå inomhus under blomningen, så kan man alltid efter avslutad blomning ta rätt på pärlhyacintlökarna och plantera ut dem under buskar eller bland perennerna där de sedan kan glädja med mångårig blomning varje vår.
Har ni plockat in våren?

Jag åker till Göteborg i morgon, kanske våren är på gång där.
Jag har ett uppdrag att utföra.
Haregott!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja våren är påväg,fast idag snöar det igen...'
Vita hyacinter har jag snart i min butik,så svårare var det inte :)
Ha det bra i Göteborg och fixa till det så snyggt som bara du kan.
Söstera!

Anonym sa...

Nja våren är nog på väg, men i Götet snöar det för fullt.
Ha det!

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att mina ska blomma om från förra året. har precis tagit upp dem från källaren. Hoppas att det gick bra med Göteborgsredan i detta väder-

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Mäster Henrik sa...

förmodar att du längtar lika mycket som jag efter våren..)
fin blogg har du iallafall.. och bilden du lagt ut från "det svenska rummet" från köket på Länna är min favoritbild i hela boken!!
kul