måndag 22 februari 2010

Snö i massor.












Våren på väg?
Jag skrev så i förra inlägget.
Vad trodde jag,,,,,
jag hoppades komma ner till Göteborg och spana
in våren.

Tji fick jag,
det snöade konstant små tätta flingor,
snödrivorna var lika höga som här i Värmland
och såå råkallt.

Hemfärden på lördagen kommer jag aldrig att
glömma.
På förmiddagen när vi reste från Göteborg
snöade det lätt men det tilltog rejält under
resans gång norrut. När vi närmade oss
Brålanda var väg 45 som en liten stig och snön
virvlade förfärligt.
Det var km långa köer polisen hade
stoppat all trafik mellan Brålanda och Mellerud.

Vi fick till slut komma in på parkeringen vid
Riks Rasta och där blev väntan lång,,,, sju timmar!

Det var stugbytardag i fjällen så hundratals familjer
fick snällt vänta.
Jag kan inte beskriva i ord hur vädret ställt till det,
snödrivorna var tre meter höga det virvlade nysnö och
blåste kraftigt.

Vid 23 tiden fick vi åka kolonnkörning efter plogbilen
fram till Mellerud där lugnade vindarna ner sig och
vi körde mycket sakta hemåt, i långa köer.
Vi var hemma kl 03,15. Femton mil tog fyra timmar.

Jisses vad glad man blir när allt går bra och inga
personer kommer till skada, men vilket otäckt äventyr.

Gubben var vid torpet under helgen
och fick av all snön från taket,
så nu är det gjort.

Haregott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland ska man nog lyssna på lillsyss....
Skönt att allt gick bra i alla fall!

Lindhagens Anna sa...

Oj oj oj vad du har varit med om mycket. Tur att det gick bra till slut. Vi har också varit på vårt "nya" lilla torp och röjt av snön ifrån taken. Suck det känns som om våren är långt borta. Vi vill ju bara sätta igång och renovera men får vackert vänta på grund av all snö. Hoppas du frå en bra vecka!
Kram//Anna