måndag 16 februari 2009

GLASKLOCKOR

Tänk så många olika glasklockor det
finns!

Så vackra och användbara.
Så mycket fint man
kan lägga under dem.
Lök, blommor, kakor, tvålar, bullar,
frukt, ost, godis.......

Jag lade vita fjädrar och ägg i en av
mina glasklockor,
vanliga vita urblåsta hönsägg,
de är så vackra i både färg och form.

Jag har också börjat plantera små blomskott.
På en jordbädd (ca 3cm) på ett fat
sticker jag ner små sticklingar.
Så sätter jag en vacker glasklocka över
det blir så fint.
Prova! Kom ihåg att lufta, det får inte bli helt tätt
och håll jorden fuktig, lite mossa hjälper till att
hålla fukten och släpper även in lite luft. Lycka till!




Fy vad jag är trött på kylan.
Nu väntar jag på takdropp.
Haregott!

4 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej..hm..det där har jag funderat på..att ha glasklockor över små plantor..lufta säger du..men blir det inte för tätt?..och hur ofta luftar du?..jag är som du hör ingen sån där med väldigt gröna fingrar..:)..din glasklocka med äggena var såå ljuvliga..påminer oss om att nu börjar bloggvärlden rusta för påsken:)..ha de gött ..PIA

Butik Östergården sa...

Ja visst är det vackert med glasklockor! Perfekta att använda för att driva fram små skott.
Här har du en till som är riktigt trött på kylan tycker att jag fryser hela tiden. Sitter just nu med en filt över mig men fryser ändå. Det skall bli underbart med vår sol och takdropp!
Din tallrikshylla var kannon fin!
Ha en bra vecka!
Kram Helen

anna of sweden sa...

Vad lustigt! Jag stod just och tittade på sådana glasklockor i en affär här i USA. Det är så dekorativt för växter. Men funkar det verkligen? Tänker mig antingen att växterna kvävs eller att det blir för fuktigt (och fult).

Unknown sa...

Vilket fint och kreativt inlägg! TACK! Javisst säger jag till när det kommer ut (om jag själv fåt veta iförhand vill säga,ler.) Tack för dina så goa och uppmunttrande kommentarer hos mig om du visste vad de värmer! Kram Petra