måndag 19 januari 2009

SEMLOR


Hej mina vänner, i dag tog jag med mig min dotter och åkte
till en mysig tant som har en stor loppis utanför Arvika.
Tror ni att jag köpte något? jo då... det skall jag berätta,
ett stort härligt bord med lejonfötter, fyra tillhörande
stolar (påminde lite om lyranstolen)hela möblemanget var mörktbrunt,,,träslag?
Allt kommer i alla fall att målas vitgrått,stolarna kommer att bli omklädda på sitsarna
i vitt grövre linnetyg.
Det kommer att bli sååå fint!
Just nu ligger allt på en kärra det skall köras upp till vårat torp,
men jag lovar fota före och efter bilder.
Bredvid ser ni vilka fina handsydda små dukar och gamla "oanvända"
örngott jag köpte, allt är rent och struket, riktiga fynd.
Sen bar det in till staden Arvika, där gick vi på kondis och mumsade på
goda semlor och drack en kopp cafe latte mmmmummms. Lite om de omtyckta bakverken nedan.
Haregott!


Semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg, är en slags bulle eller bakelse av ljus vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland kallas semla för fastlagsbulle. En semla är i Finland, i närmare anslutning till ordets ursprungliga betydelse, vad man i Sverige kallar småfranska, eller fralla.

4 kommentarer:

Anonym sa...

JA jag hoppas vi får se hur din inköpta möbel blir det är kul med före och efterbilder.
och riktigt kul med loppisar.
Kram.

Anonym sa...

Ja det ska bli kul att se, tanten ska vi besöka mera eller hur!
Möblerna kommer att bli skitsnygga det vet jag.
Kram från lill syss

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åh vad kul med loppisfynd , att man kan bli så himla glad för gamla saker ,va knasig man e :-)
Vi åt våra första semlor för året här hemma med igår , de e synd att de ska vara så goa . Men de e lite som kräftor , de e tur at de är säsongsbetonade .
Vilken himla fin blogg du har !!
Kram/Lotta

anna of sweden sa...

Nu blev jag sugen på semlor! ;D
Måste bara i helgen!!!