lördag 24 januari 2009

Lite smått och gott om linne


På förmiddagen i dag stod jag och strök lite linne.

Jag gillar linnekläder, särskilt denna skjorta,
tvättad otaliga gånger
mjuk och skön, den har varit med flera år
och kommer att få vara med ett tag till,
jag har en kjol som hör till också
men den använder jag inte så ofta.
Jag kom att tänka på linnekläder och har nu varit inne
och kikat runt, här kommer lite tips på högra sidan.
Så här står det att läsa om linne:
Linne framställs av stjälkar från linplantan, som kan
odlas på alla platser där klimatet är temererat och fuktigt.
Det genomgår olika processer som rötning,skäktning,
häckling för att till sist spinnas till ett lätt fint garn.

Modeskapare älskar linne, som är spänstigt, svalt,
slitstarkt och absorberande dessutom faller det vackert
eftersom det är fritt från statisk elektrisitet.
Vackert och lätt att färga in i olika färger.

Linne är också mycket vackert i heminrdedning,
gardiner dukar och sängkläder blir bara vackrare
och vackrare efter många tvättar och vad fint det blir
när det är struket, många tycker att
skrynklorna är vackra de också.
Ja det var det om detta som jag hade.
Haregott alla !


3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst är det härligt med linne,man kan känna igen dofter som man lagrat någonstans i hjärnan. Jag har ett sänglinnetyg som doftar mormor/morfar när man stryker det...märkligt-

Anonym sa...

Linne , Ja visst är det ett härligt.
Jag har också linneskjortor, de blr bara skönare och skönare ju mera jag tvättar dem.
Jag har en uppsättnig linnegardiner också de blir också
bara finare och finare, efter tvätt en glans liksom. Linne är vackert, men de stora dukarna är inte så lätt att få fina själv, jag lämnar dem på mangling vid ett tvätteri här i stan. Hoppas helgen blir trevlig och tack för dina inlägg!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Me too, elsker lin. Herlige behagelige klær, men de blir jo fort krøllete så det gjelder å ikke sette seg ned , man får stå hele dagen, fniiis.
Takk for et så hyggelig besøk hos meg, alltid gøy å oppdage nye blogger.
Ha en videre flott søndag så blogges vi ved.
Klem