söndag 25 januari 2009

GARDINER ?



I dag är jag ledig, jag funderar på lite gardinuppsättningar
till torpet. Bilden längst ner är från vår sängkammare
i torpet här har jag bara delat ett gammalt lakan med
spets,sytt kanal för stången och satt på bummullsband det är
en vacker gardinlösning. I stora köket skulle jag vilja ha
något praktiskt som gör att jag i princip inte har några
gardiner för fönstren alls på dagen eftersom vi har utsikt
ner till sjön,då fann jag det här tipset bilden överst:
Här har man tagit ett brett bommull eller linnetyg sytt
på två ringar i den övre fållen i varje hörn
satt två små krokar i fönsterkarmen
upptill och så kan man hänga upp gardinen för hela fönstret
eller bara i en krok på dan. Fiffigt va! Vackert ja! säkert
en gammal ide de var duktiga på lösningar förr.
Bredvid till höger en annan lösning,gardinen är fäst och
veckad på två smala träribbor med gångjärn,
bara och öppna upp!
Bilderna på gardintips hittade jag hos Maria Lilliecentz designe.
Gardiner i ett rum är viktigt för mig får man inte till det
kan man hellre vara utan. Nu skall jag återgå till
mina funderingar.
Hardgott alla!

1 kommentar:

Inspiration i vitt sa...

Ja det där med gardiner är inte lätt, det du visar på bilden var en snygg och praktisk lösning, inte alltid det stämmer.
Själv tycker jag som du ,vill gärna släppa in ljuset och kunna se ut.
Kram/Ingela.